Algemene voorwaarden Zakelijk
Dit document omvat de algemene voorwaarden voor levering van Diensten en/of Producten (hierna: Voorwaarden) door Leverancier aan zakelijke klanten. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle Overeenkomsten en op alle (rechts)handelingen tussen Leverancier en Afnemer, ook wanneer die (rechts)handelingen niet mochten leiden tot, of niet in verband staan met, een Overeenkomst. In geval van tegenstrijdigheid tussen de tekst van de Website, advertenties of enige andere uiting van Leverancier en deze Voorwaarden, prevaleren de Voorwaarden. In de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, kunnen bepalingen staan die afwijken van de bepalingen in deze Voorwaarden. In die gevallen zijn de bepalingen in de Overeenkomst van toepassing.
Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Wijzigingen en aanvullingen
Artikel 3 – Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden
Artikel 4 – Totstandkoming Overeenkomst
Artikel 5 – Prijzen en betaling
Artikel 6 – Registratie
Artikel 7 – Eigendomsvoorbehoud
Artikel 8 – Reclame
Artikel 9 – Garantie
Artikel 10 – Klachtenprocedure
Artikel 11 – Aansprakelijkheid
Artikel 12 – Overmacht
Artikel 13 – Verzuim en ontbinding
Artikel 14 – Slotbepalingen
Artikel 1. Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Afnemer: de natuurlijk of rechtspersoon handelend in uitoefening van beroep of bedrijf die een Overeenkomst aangaat of wil aangaan, of voor wie Leverancier een aanbieding doet of een levering of prestatie verricht, alsmede diens rechtsopvolger(s);
Dienst: iedere op grond van de Overeenkomst door Leverancier te verrichten werkzaamheid alsmede alle daarbij voortgebrachte materialen en resultaten die bestemd zijn voor Afnemer;
Formulier: elektronisch document waarin een nadere specificatie van de Dienst of het Product is opgenomen en/of waarmee een opdracht voor de Dienst of het Product wordt geplaatst of waarmee de Dienst of het Product wordt besteld of gereserveerd;
Leverancier: de entiteit die via de Website Producten en/of Diensten ter beschikking stelt of daarover informatie verschaft of met wie Afnemer terzake van die Producten en/of Diensten een Overeenkomst heeft gesloten, te weten Delger-Tech, gevestigd te Steenplaats 25, 2924BL, Nederland, of diens rechtsopvolger(s);
Overeenkomst: iedere afspraak of overeenkomst tussen Leverancier en Afnemer, van welke overeenkomst de Algemene Voorwaarden integraal onderdeel uitmaken;
Partij: iedere partij bij de Overeenkomst;
Product: ieder op grond van de Overeenkomst door Leverancier aangeboden, te leveren of geleverde zaak of op grond van verkeersopvattingen daarmee gelijk te stellen product, waaronder mede begrepen Programmatuur;
Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden;
Website: de website van Leverancier, te raadplegen via www.delger-tech.nl en alle bijbehorende subdomeinen;
Artikel 2. Wijzigingen en aanvullingen
Wijzigingen van en aanvullingen op enige bepaling in een Overeenkomst en/of de Voorwaarden zijn slechts geldig indien zij schriftelijk en/of elektronisch worden overeengekomen en kunnen slechts daarmee worden bewezen.
Artikel 3. Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden
- Op alle aanbiedingen, overeenkomsten en leveringen van Leverancier zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
- Indien Afnemer in zijn opdracht, bevestiging of mededeling inhoudende aanvaarding bepalingen of voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet voorkomen in de Algemene Voorwaarden, zijn deze voor Leverancier slechts bindend, indien en voor zover deze door Leverancier uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.
- Voor het geval dat naast deze Algemene Voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, zijn die voorwaarden ook van toepassing, maar kan de Afnemer zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4. Totstandkoming Overeenkomst
- De Overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de Afnemer van het aanbod van Leverancier en het voldoen aan de daarbij door Leverancier gestelde voorwaarden.
- Indien Afnemer het aanbod via elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Leverancier onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, heeft de Afnemer de mogelijkheid de Overeenkomst te ontbinden.
- Indien blijkt dat bij de aanvaarding of op andere wijze aangaan van de Overeenkomst door Afnemer onjuiste gegevens zijn verstrekt, heeft Leverancier het recht om pas aan haar verplichting te voldoen nadat de juiste gegevens zijn ontvangen.
- De Overeenkomst komt tot stand door de bevestiging van Leverancier van de bestelling van Afnemer, of door aanvang van de uitvoering van de bestelling door Leverancier. Bevestiging kan elektronisch (bijvoorbeeld via de website, het Formulier, per e-mail of per sms dan wel vergelijkbare technologieën) of, indien zulks is overeengekomen, schriftelijk (per fax of brief) plaatsvinden. De opdrachtbevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven, tenzij Afnemer daartegen binnen drie werkdagen na ontvangst van de opdrachtbevestiging schriftelijk of elektronisch bezwaar maakt.
- Zolang Leverancier geen kredietlimiet op Afnemer heeft ontvangen wordt alleen tegen vooruitbetaling van de factuur geleverd.
Artikel 5. Prijzen en betaling
- Afnemer betaalt voor de door Afnemer via de Website bestelde Producten of Diensten de in de Overeenkomst vermelde prijs. Betaling vindt plaats op de in het Formulier of elders op de Website door Leverancier aangegeven wijze, onverminderd het bepaalde in artikel 5.8.
- Alle op de Website en in andere van Leverancier afkomstige materialen vermelde prijzen zijn exclusief btw en, tenzij op de Website anders vermeld, andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.
- De prijs die is vermeld in het Formulier is bindend, tenzij er tussen het moment van bestelling en het moment van levering sprake is van omstandigheden die de kostprijs van de bestelde Producten verhogen. In dat geval is Leverancier gerechtigd om de prijzen dienovereenkomstig te verhogen. Een dergelijke prijsverhoging geeft Afnemer het recht de overeenkomst te ontbinden.
- De inhoud van de Website is met de grootste zorgvuldigheid samengesteld. Leverancier kan echter niet garanderen dat alle informatie op de website te allen tijde juist en volledig is. Alle prijzen en overige informatie op de Website en in andere van Leverancier afkomstige materialen zijn dan ook onder voorbehoud van kennelijke programmeer- en typefouten.
- Leverancier kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor (kleur)afwijkingen ten gevolge van beeldschermkwaliteit.
- Afnemer dient betalingen aan Leverancier volgens de in de bestelprocedure en eventueel op de Website aangegeven betaalmethoden te voldoen. Leverancier is vrij in de keuze van het aanbieden van betaalmethoden en deze kunnen ook van tijd tot tijd wijzigen.
- Indien Afnemer heeft gekozen voor betaling tegen factuur en Leverancier die mogelijkheid biedt, dient Afnemer binnen 7 dagen na ontvangst van de factuur te betalen, tenzij op de factuur een andere termijn is vermeld. Per post verzonden facturen worden geacht te zijn ontvangen binnen 2 dagen na poststempel door Afnemers in de Benelux, tenzij het tegendeel door de ontvanger wordt bewezen.
- Al hetgeen Afnemer betaalt strekt allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente en/of (invorderings)kosten en vervolgens tot voldoening van de oudste openstaande facturen.
- In geval van te late betaling heeft Leverancier het recht: (1) zonder dat daarvoor een ingebrekestelling of mededeling nodig is, de wettelijke handelsrente in rekening te brengen over het volledige verschuldigde bedrag vanaf de datum waarop betaling had moeten plaatsvinden tot de datum waarop het verschuldigde door Leverancier is ontvangen, vermeerderd met een opslag van 3% op jaarbasis; en (2) na ingebrekestelling de vordering ter incasso over te dragen aan een derde. Afnemer zal alle kosten vergoeden die Leverancier en deze derde moeten maken om het verschuldigde te incasseren, met inbegrip van onder meer kosten van juridische bijstand, proceskosten en buitengerechtelijke kosten, met een minimum van €175,- inclusief btw, of indien dit hoger is, een minimum van 15% van de uitstaande som. Een ingebrekestelling mag elektronisch worden verzonden als Afnemer heeft gekozen voor elektronische betaling dan wel betaling heeft plaatsgevonden na ontvangst van een elektronische orderbevestiging.
Artikel 6. Registratie
- Om optimaal gebruik te maken van de Website, kan Afnemer zich registreren via het registratieformulier/ de account-aanmeldmogelijkheid op de Website.
- Tijdens de registratieprocedure kiest Afnemer een gebruikersnaam en wachtwoord waarmee hij na registratie kan inloggen op de Website. Afnemer is zelf verantwoordelijk voor het kiezen van een voldoende betrouwbaar wachtwoord.
- Afnemer dient zijn inloggegevens, zijn gebruikersnaam en wachtwoord strikt geheim te houden. Leverancier is niet aansprakelijk voor misbruik van de inloggegevens en mag er steeds vanuit gaan dat een Afnemer die zich aanmeldt op de Website ook daadwerkelijk die Afnemer is. Al hetgeen gebeurt via het account van Afnemer, valt onder de verantwoordelijkheid en het risico van de Afnemer.
- Indien Afnemer weet of vermoedt dat zijn inloggegevens in handen van onbevoegden zijn gekomen, dient hij zo spoedig mogelijk zijn wachtwoord te wijzigen en/of Leverancier daarvan in kennis te stellen, zodat Leverancier gepaste maatregelen kan nemen.
Artikel 7. Eigendomsvoorbehoud
- Alle door Leverancier geleverde Producten blijven eigendom van Leverancier of diens toeleveranciers totdat het verschuldigde onder de Overeenkomst met betrekking tot die Producten volledig is betaald met inbegrip van eventueel verschuldigde rente en incassokosten.
- Afnemer is verplicht de geleverde Producten waarvan het eigendom bij Leverancier berust afgescheiden te bewaren dan wel anderszins individualiseerbaar opgeslagen te houden.
- Afnemer is verplicht de geleverde Producten waarvan het eigendom bij Leverancier berust te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand-, ontploffings- en waterschade en tegen diefstal en de polis van deze verzekering ter inzage te geven op verzoek van Leverancier.
Artikel 8. Reclame
- Afnemer is verplicht, nadat Afnemer zich ervan heeft vergewist dat het geleverde product het juiste is, de Producten direct na aflevering te inspecteren op gebreken. Eventuele reclames met betrekking tot de geleverde Producten worden door Leverancier slechts in behandeling genomen indien zij binnen 7 kalenderdagen na levering schriftelijk kenbaar zijn gemaakt, onder nauwkeurige opgave van de aard en de grond van de gebreken en met verwijzing naar het nummer van de factuur of, bij gebreke hiervan, van de verzendnota of orderbevestiging. Na het verstrijken van deze termijn wordt Afnemer geacht het geleverde te hebben goedgekeurd.
- Reclames over facturen dienen schriftelijk of elektronisch binnen een termijn van 7 kalenderdagen na factuurdatum te worden ingediend. Na het verstrijken van deze termijn wordt Afnemer geacht de factuur te hebben goedgekeurd.
- Geringe afwijkingen in kwaliteit van de geleverde Producten, welke technisch onvermijdelijk zijn dan wel in het handelsverkeer algemeen worden toegelaten, kunnen geen grond opleveren voor reclame of voor ontbinding van de Overeenkomst.
- Enkel Producten die niet geregistreerd, niet geopend en wel compleet zijn, in onbeschadigde staat en in hun oorspronkelijke verpakking, zonder (bedrukt) plakband en zonder geschreven tekst op de verpakking, kunnen worden teruggezonden. Afnemer draagt alle verantwoordelijkheid aangaande de Producten die worden teruggezonden. Behoudens in geval van een duidelijke vergissing van Leverancier zijn de kosten voor retourzending ten laste van Afnemer en heeft Leverancier het recht om een vergoeding voor behandeling van de geretourneerde Producten in rekening te brengen.
- Uitsluiting van Reclame is sowieso mogelijk voor producten:
A. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de afnemer;
B. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
C. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
D. die snel kunnen bederven of verouderen;
E. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
F. voor losse kranten en tijdschriften;
G. voor audio- en video-opnamen waarvan de afnemer de verzegeling heeft verbroken.
H. Computersoftware, waaronder ook licenties en licentiecontracten die op naam van afnemer of diens afnemer zijn gesteld. - Reeds door Afnemer (vooruit) betaalde bedragen zullen, met inachtneming van het in lid 4 van dit Artikel gestelde, zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 kalenderdagen na ontbinding van de Overeenkomst en ontvangst van de retouren door Leverancier worden terugbetaald aan Afnemer.
Artikel 9. Garantie
- De garantie met betrekking tot de door Leverancier geleverde Producten beperkt zich, zowel voor wat betreft de inhoud als de duur ervan, tot de door de fabrikant toegekende garantie.
- Afnemer heeft jegens Leverancier enkel recht op garantie indien en voor zover aan Leverancier nog garantie wordt verstrekt door de toeleverancier van Leverancier of de fabrikant.
- Iedere garantieverplichting vervalt indien Afnemer zelf wijzigingen of reparaties aan het geleverde goed verricht of laat verrichten, of bij beschadiging(en) die niet het gevolg is van normaal gebruik.
- Indien het afgeleverde product bij aflevering niet aan de Overeenkomst beantwoordt, dan dient Afnemer binnen uiterlijk 7 dagen na levering Leverancier daarvan in kennis stellen. Doet Afnemer dit niet, kan hij geen aanspraak meer maken op herstel, vervanging etc, indien het product defect geleverd is.
Artikel 10. Klachtenprocedure
- Indien Afnemer een klacht heeft over een product (conform Artikel aangaande garantie en conformiteit) en/of over andere aspecten van de dienstverlening van Leverancier, dan kan hij bij Leverancier telefonisch, per e-mail of per post een klacht indienen.
- Leverancier geeft Afnemer zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 5 dagen na ontvangst van de klacht, een reactie op zijn klacht. Indien het nog niet mogelijk is een inhoudelijke of definitieve reactie te geven, dan zal Leverancier binnen 5 dagen na de ontvangst van de klacht bevestigen en een indicatie geven van de termijn waarbinnen zij verwacht een inhoudelijke of definitieve reactie te geven op de klacht van Afnemer.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
- Leverancier is nimmer aansprakelijk voor enige indirecte schade van Afnemer of derden, waaronder mede begrepen gevolgschade, gederfde omzet en winst, verlies van gegevens en immateriële schade, verband houdend met of voortvloeiend uit de Overeenkomst of het gebruik door Afnemer van de Producten of Diensten.
- Onverminderd hetgeen in de Overeenkomst is bepaald, is de aansprakelijkheid voor directe schade van Leverancier jegens Afnemer, uit welken hoofde dan ook, per gebeurtenis (waarbij een samenhangende reeks gebeurtenissen als één gebeurtenis geldt) beperkt tot het daadwerkelijk door Afnemer aan Leverancier betaalde factuurbedrag van de Overeenkomst exclusief BTW. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan € 500.
- Met inachtneming van het bepaalde in artikel 8 vrijwaart Afnemer Leverancier voor alle aanspraken van derden, uit welken hoofde dan ook, ter zake van vergoeding van schade, kosten of lopende rentevergoedingen, verband houdende met de Overeenkomst, Producten en/of Diensten.
- Eventuele aanspraken dient Afnemer binnen 7 dagen na levering van de Producten bij Leverancier te worden ingediend, bij gebreke waarvan alle vorderingen uit dien hoofde vervallen zijn.
Artikel 12. Overmacht
- Een Partij is niet gehouden tot het nakomen van een of meer verplichtingen, anders dan verplichtingen tot betaling van geld, indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan een niet-toerekenbare tekortkoming van ingeschakelde derden of toeleveranciers, alsmede iedere situatie waarop de desbetreffende Partij feitelijk geen (beslissende) controle kan uitoefenen.
- Zodra duidelijk is dat de overmacht situatie langer dan drie (3) maanden zal duren, heeft de wederpartij het recht deze Overeenkomst te ontbinden, zonder schadeplichtig te zijn.
Artikel 13. Verzuim en ontbinding
- Afnemer wordt geacht van rechtswege in verzuim te zijn en de (resterende) schuld zal onmiddellijk opeisbaar zijn ingeval:
A. Afnemer enige verplichting van de overeenkomst, in het bijzonder de betaling, niet of niet tijdig nakomt;
B. Leverancier goede gronden heeft te vrezen dat Afnemer in de nakoming tekort zal schieten en deze niet voldoet aan een schriftelijke aanmaning met opgave van die gronden om zich binnen een bij die aanmaning gestelde redelijke termijn bereid te verklaren zijn verplichtingen na te komen;
C. Afnemer zijn eigen faillissement aanvraagt, in staat van faillissement wordt verklaard, tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot surseance van betaling indient, dan wel beslag op het geheel of een gedeelte van zijn vermogen wordt gelegd en dit niet binnen 10 dagen na beslaglegging wordt opgeheven;
D. Afnemer overgaat c.q. besluit tot staking of overdracht van zijn bedrijf of een belangrijk gedeelte daarvan, daaronder begrepen de inbreng van zijn bedrijf in een op te richten of reeds bestaande vennootschap, dan wel overgaat c.q. besluit tot wijziging van de doelstelling van zijn bedrijf of tot ontbinding;
E. Afnemer een natuurlijke persoon is en overlijdt. - Leverancier is in de gevallen genoemd in artikel 12.1 gerechtigd zonder enige verplichting tot schadevergoeding en onverminderd de haar toekomende rechten, zoals rechten ten aanzien van reeds vervallen kosten of rente en het recht op schadevergoeding, en zonder dat ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst daartoe is vereist:
A. De overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden door een daartoe strekkende schriftelijke mededeling aan Afnemer en/of;
B. Enig door Afnemer aan Leverancier verschuldigd bedrag terstond en in zijn geheel op te eisen en/of;
C. Het op grond van artikel 6 gevestigde eigendomsvoorbehoud in te roepen.
Artikel 14. Slotbepalingen
- Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
- Voor zover door regels van dwingend recht niet anders wordt voorgeschreven, zullen alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de Overeenkomst worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter in het arrondissement waar Leverancier gevestigd is.
- Indien een bepaling in deze Algemene Voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele Algemene Voorwaarden aan. Partijen zullen in dat geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling gestalte wordt gegeven.
- De bepalingen in deze Voorwaarden en de Overeenkomst bepalen gezamenlijk de rechtsverhouding tussen partijen, komen in de plaats van alle eerder gemaakte afspraken of uitlatingen van Leverancier ter zake van het onderwerp van de Overeenkomst en leveren daarvoor uitsluitend bewijs.
- Leverancier mag bij de uitvoering van de Overeenkomst naar eigen inzicht derden inschakelen.
- Leverancier mag rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst overdragen aan derden en zal Afnemer daarvan op de hoogte stellen. Indien de overdracht van verplichtingen aan een derde voor Afnemer redelijkerwijs niet aanvaardbaar is, heeft deze het recht de Overeenkomst binnen 5 dagen na ontvangst van de betreffende mededeling op te zeggen.
- Onder “schriftelijk” wordt in deze Algemene Voorwaarden ook communicatie per e-mail en fax verstaan, mits de identiteit van de afzender en de integriteit van de e-mail voldoende vaststaat.